CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, July 31, 2011

keburukan tidur terlalu lewat dan bangun lambat


"JANGAN SELALU TIDUR LAMBAT!". Nak tahu KENAPA?
Tidur yang nyenyak dan sempurna sangat penting. Jika kita tidak tidur dengan baik, racun dalam tubuh kita akan terkumpul dan ini akan mempengaruhi tahap kesihatan serta emosi kita.
Punca utama kerosakan hati adalah:
  1. Tidur terlalu lewat dan bangun lambat adalah penyebab utama
  2. Tidak buang air kecil di pagi hari.
  3. Terlalu banyak makan.
  4. Tidak mengambil sarapan.
  5. Mengambil terlalu banyak ubat-ubatan.
  6. Mengambil terlalu banyak bahan pengawet, aditif, pewarna makanan, dan perasa tiruan.
  7. Mengambil terlalu banyak makanan berminyak. Jangan mengambil terlalu banyak makanan berminyak walaupun makanan yang menggunakan minyak goreng terbaik seperti minyak zaitun. Elakkan mengambil makanan berminyak ketika anda dalam keadaan letih, kecuali ketika badan sedang dalam keadaan betul-betul fit.
  8. Mengambil terlalu banyak makanan juga boleh memberikan beban berlebihan kepada hati. Sayuran seeloknya harus dimakan mentah atau dimasak 3-5 bahagian sahaja. Sayuran yang dimasak harus dimakan dalam satu sajian dan tidak disimpan.
Kita harus mengamalkan gaya pemakanan yang sihat dalam kehidupan. Amalan pemakanan yang sihat sangat penting bagi memastika tubuh kita untuk menyerap dan menyingkirkan bahan kimia yang tidak diperlukan oleh tubuh.
Kerana ....
Fahami bagaimana tubuh kita berfungsi:
Malam (9pm - 11pm): adalah masa untuk menyahkan/membuang toxic chemicals (de- toxification) yang tidak diperlukan dari sistem antibodi (lymph nodes). Dalam waktu ini kita seharusnya dalam keadaan tenang dan suasara yang relaks seperti mendengar musik. Jika seorang surirumah dalam ketika ini masih menjalankan aktiviti hariannya seperti mencuci pinggan atau mengawasi anak-anak membuat kerja rumah, ini akan memberikan kesan negatif pada kesihatannya.

Malam di (11pm-1am): Proses de-toxification dalam hati, dan secara idealnya harus dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (1am - 3am): proses de-toxification di bahagian hempedu, idealnya juga dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (3am - 5am): proses de-toxification di bahagian paru-paru. Oleh kerana itulah kebiasaannya bagi yang sedang mengalammi batuk, ketika ini anda akan mengalami batuk yang sangat kuat. Memandangkan proses de-toxification telah sampai ke saluran pernafasan, kita tidak perlu mengambil ubat batuk ketika ini kerana ianya akan memnganggu proses pembuangan toksin tersebut.


Awal pagi (5am - 7am): proses de-toxification di bahagian usus besar, anda harus mengosongkan usus.
Pagi (7am - 9am): Penyerapan gizi pada usus kecil, kita harus sarapan pada masa ini. Kepada mereka yang sedang saki, sarapan harus lebih awal iaitu sebelum pukul 6:30 pagi. Makan pagi sebelum 7:30am sangat berguna bagi mereka yang ingin kekal cergas. Mereka yang tidak sarapan, mereka harus mengubah kebiasaan mereka. Namun jika anda terlewat mengambil sarapan sehingga pukul 9am-10am sekalipun, itu masih lebih bagus daripada tidak bersarapan sama sekali. Tidur lewat dan bangun terlalu lambat akan mengganggu proses membuang bahan kimia yang tidak diperlukan dalam tubuh.
Tengah malam sampai 4am juga adalah waktu untuk sumsum tulang menghasilkan darah.
Oleh kerana itu, dapatkan tidur yang sempurna dan jangan tidur terlalu lewat.


suke story farah ? klik LIKE oke !

Sunday, July 24, 2011

nk luah ke x?....

post kali nie nk cter la ckit kan sal perasaan nie.....hr y redup nie.....tetibe jer perasaan pon berubh seketika.....heeee.....pe citer sal nk luah ke x?...haaa...ni mest korang thu kn......mesti nk gtau something y mlbtkn hati dan perasaan.....especially kat orng y kte ske la....sbb 2 la sush sgt nk bt kptsn 2....sape2 pon pnh lalui keadaan mcm ni kn?....farah pon sme....mse nk ngort2 dlu la...ngeee......tap skang nie dh jadi hak milik tap x spnhnye lg...insyaallah....akan dtg...rase seksa kot jiwa nie ble kte ske kat seseorng 2 tap kte pendm.....lbh baik kte luahkn tap kne la cre btol.....heeee....haaaa...ni orng laki kena la thu cne nk ambik hati pmpuan nie.....nk bg tips la ckit....
  • jangan la terburu2 sgt.....knl dlu hati budi masing2....jgn duk gelojoh sgt..huhu...
  • lau dh rase sesuai 2.....bleh la atur lngkah nk ngorat kn?....hahahaa
  • first skali...tnye la dlu...ape y die ske n ape y die x ske....sbb orng pmpuan nie...ske orng laki y fham n jge die elok2....x ske bt die marah2.....huhuhu....
  • ok...lpas 2.....jge die elok2....jgn la duk bt die skit hati je...kne pndai ambik hati ckit....take care ckit.....tnjuk kasih syg....biase la kn...orng laki nie ego tinggi sgt...x nk tnjuk die 2 syg tap y sbnrnye Allah je y thu btape sygnye die kat pmpuan 2....hahaha.....so, rndhkn la ego 2 ckit wahai lelaki.
  • ok...ble dh rase serasi pe smue....go on la....gtau die tntng perasaan y slme nie terpndm....ckap dgn pnuh keikhlasan....:)...smoge berjaya.....sesungguhnye....niat y baik 2 akan mendpt y terbaik....
  • selamat mencuba semua!!!!!!......
ok....i2 sje la y dpt farah kongsikan....ape y buruk dtg dari farah dan ape y baik dtg dr Allah.......farah doakan y terbaik untuk semua.....

suke story farah ? klik LIKE oke !

Wednesday, July 20, 2011

hepy gurlz...(farah azmi)

  • suke gelak....:p (^ _^)
  • bnde y x lawak sgt pon....jadik lawak.....ngeeee
  • borink2....ske ambik gmbr bt mimik muke y mcm2....dr cute ke pling buruk...hahaha.....;)
  • ske nyanyi.....lyan je smue lgu y rase best2.....melalak x ikut mase....free je jalan.....huhu
  • my partner nk gler nie lau kat umah.....amie azmi merngkap adik farah....satu kepala....hahaha
  • lau gler2 kat mktb lak.....ika.....the cuties gurlz....a.k.a pika piko.....:p
  • y pling penting orng knl farah sbb gelak tawanye....huhu.....(hnye orng y btol2 rapat ngan farah thu mcm mne farah sbnrnye).....

that's all...about me....hnye sdikit info untuk memberi gmbrn bahwasanya....farah azmi seorng y hepy gurlz...(tap leh je berubh emosi ble2 mase k?....tap x dek la x tntu pasal lak...)



suke story farah ? klik LIKE oke !

Monday, July 18, 2011

giler2 gurlz....:p

haaa...ni la dketkn ble dh x dek keje kn.....mcm2 leh jadik.....nk thu jadik pe?...jom kte tgk gmbr nie....hahaha
photo 1


photo 2


photo 3


photo 4


photo 5


photo 6


ni la kejenye.....webcam photo....hahaha.....mcm2 muke ade......huuuuu.....

suke story farah ? klik LIKE oke !

Monday, July 4, 2011

hanya kamu....

tiada ada apa yang boleh aku ungkapkan yang aku sangat mencintai kamu....sesungguhnya dalam hati aku hanya ada kamu dan segala suka dan duka hanya kamu yang mengetahui segala-segalanya.....walaupun berjauhan namun semua itu tidak pernah mengurangkan kasih syg ku padamu....makin lama makin rindu dan makin lama makin sayang.....istilah bosan dalam hidup ku tidak pernah ada untuk kamu sayang....aku bahagia disamping kamu...terima kasih sayang kerana memberi kebahagiaan yang sebelum ini aku sangkakan kebahagiaan itu bukan milikku....ternyata kamu merubah segalanya dan memberi warna dalam kehidupan ku.....kau lah kekasih awal dan akhir....tiada sapa yang mampu menggantikan kamu dalam hidup ku....hanya kamu dan kamu.....moga segala yang kita pinta akan menjadi kenyataan....aku berdoa moga kaulah jodoh ku dan juga aku berdoa agar hubungan yang kita jalin atas dasar mencari kebahagiaan ini berkekalan hendaknya....amin....aku berjanji sayang yang aku akan memberi kasih sayang dan menjaga mu sepenuh hati ku.....ikhlas dari hati kecil ku yang aku hanya mahu kamu dan cinta kamu....



sekian,
dari insan yang bernama kekasih

suke story farah ? klik LIKE oke !

Friday, July 1, 2011

DoA sEoRaNg KeKaSiH....

Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala

suke story farah ? klik LIKE oke !

My aNniVeRsAry.....2 yEaRs!!!


ku perlukan teman menjalani sepanjang perjalananku
ku perlukan teman untuk berbicara
disaat aku susuri langkah ini
agar bisa ada teman dikala suka dan duka
ku perlukan teman untuk membimbing dan bersuara
dikala aku sesat ataupun didalam sinar cahaya
bahkan aku memerlukan cahaya mentari
untuk menerangi
memerlukan air untuk menyirami
dikala aku kekeringan
perlukan sebatang pohon untuk ku berteduh
disaat aku bahagia dan disaat aku berduka
malahan ku perlukan sinaran pagi setelah melalui sepertiga malam
disuatu tika
aku memerlukan tempat untuk ku menyandar
setelah bersedih dan tersenyum
ku perlukan hati untuk disayangi 
dicintai untuk mencintai
seberapa banyak mana pun alasan diriku
ku tak mampu menggambarkan hatiku dan perasaanku
kerana ku amat mencintaimu sayang
izinkanlah aku mendampingimu
mendekatimu disaat aku memerlukan dirimu 
tanpa dirimu ku tenggelam dalam keindahan sinar mentari yang indah
sendirian diberanda tempat ku beristirehat
andai kita bertemu
kan ku ucapkan kata cintaku
kepadamu lelaki kesayanganku
akan ku katakan padamu
ku amat memerlukan dirimu
melalui hari-hariku
kan ku persembahkan cintaku kepadamu lelaki idamanku
pada Tuhan ku bermohon
pertemukanlah diriku dengan dirimu
disaat aku merinduimu
semakin hari semakin dalam rinduku untukmu
seperti titisan hujan yang mengganas di bumi ini
rinduku merintik bersama tangisan rindu
yang tidak terungkap dengan kata-kata
sayangku 
di ulang tahun kita ini
izinkanlah aku menyulam kata cinta untukmu
moga dirimu dan diriku sentiasa berbahagia selalu
i love you sayang
i miss you


suke story farah ? klik LIKE oke !

 
HAK CIPTA EPYFARAA.BLOGSPOT